ZAMKNIĘCIE ROKU
1. Pierwszym krokiem jest wprowadzenie wszystkich kosztów, faktur i przelewów na konto osiedla, które chcemy mieć zaksięgowane w roku 2014.
KSIEGOWOŚĆ ---> WSZYSTKIE KOSZTY (FAKTURY OTRZYMANE)---> DODAJ NOWY WPIS.
2. Drugim krokiem po sprawdzeniu kosztów i naliczonych zaliczek jest rozliczenie wszystkich zaliczek.
NARZĘDZIA---> NALICZENIA I ROZLICZENIA---->ROZLICZ ZALICZKI
Jeżeli zaliczka powiązana jest z licznikami należy skorzystać z zakładki:
LICZNIKI------>ROZLICZENIE MEDIÓW
3.Po rozliczeniu należy upewnić się,że wprowadzone są wszystkie BILANSE OTWARCIA.
STRONA GŁÓWNA ---> TABELA PODSUMOWANIE--->BILANSE OTWARCIA ---->
WYBIERZ TRYBIK W TABELCE --->
Ewentualnie KSIĘGOWOŚĆ---> USTAWIENIE BO i BZ DLA ZALICZEK.
4.Po wprowadzeniu wszystkich danych należy upewnić się ze dane zgodne są ze stanem faktycznym. BIlans zamknięcia będzie zerowy, a saldo będzie wskazywac sumę wierszy każdej zaliczki.
.
Jeżeli nie chcemy rozliczać niektórych zaliczek ręcznie można przenieść kwote z salda do BILANSU ZAMKNIECIA przepisując ją naciskajac trybik (kółko)obok napisu w kolumnie BILANS ZAMKNIĘCIA .Następnie zostaniemy przekierowani do USTAWIEŃ BO I BZ OKRESU ROZLICZENIOWEGO, gdzie ręcznie dodajemy kwote , która widnieje w saldzie przy danej zaliczce.
Jeżeli chcemy rozliczyć się automatycznie korzystamy z poniższych funkcji.
5.Następnie przechodzimy do NARZĘDZI------> NALICZENIA I ROZLICZENIA---->ZAMKNIĘCIE I OTWARCIE OKRESU DLA ….
1-MIESZKAŃCA
2-KONTRAHENTA
3-ZALICZKI
1.ZAMKNIĘCIE
I OTWARCIE OKRESU DLA MIESZKAŃCA- korzystajac z tej opcji przenosimy bilans mieszkańca , który został na koniec okresu, który rozliczamy.
Aby zamknąć okres dla mieszkańca należy sprawdzić bilans jaki będzie przenoszony do kolejnego okresu rozliczeniowego.
Mamy do wyboru dwie opcje przeliczania :
- dotyczącą okresu rozliczeniowego
- odnoszącą się do salda konkretnego mieszkańca do konkretnego dnia okresu rozliczeniowego
Należy pamiętać, żeby zaznaczyć okres bądź datę przeliczenia.
Po wybraniu i wprowadzeniu odpowiednich okresów należy wybrać przycisk ,, Przelicz”
znajdujący się tuz pod daną tabelą.
Po wygenerowaniu ukaże nam się tabela z wybranymi przeliczeniami.
Teraz można zweryfikować czy wszystkie wygenerowane dane są poprawne.
Jeżeli wszystko się zgadza należy przejść do tabeli z otwarciem i zamknięciem okresu.
1. Pierwszym krokiem jest wybranie Typu naliczenia, który bedzie nazywał się BILANSEM ZAMKNIĘCIA 2014. Aby stworzyć taki typ naliczenia przechodzimy do zakładki KONFIGURACJA -----> SŁOWNIKI ----> TYP ZALICZKI ---> DODAJ NOWY WPIS ---> patrz. formularz ponizej----> ZAPISZ
2. Tytuł wpisujemy taki sam.
3. Data naliczenia to wybrana data,dla której chcemy zamknąć dane naliczenie.
4. Okres rozliczeniowy to okres księgowy,dla którego zamykamy okres.
Natomiast dane do OTWARCIA OKRESU :
1.Typ naliczenia należy to będzie OTWARCIE BILANSU OKRESU 2015..
2. Tytuł naliczenia należy wpisać taki sam jak wyżej.
3. Data naliczenia to data od kiedy będzie otwarty nowy bilans rozliczeniowy.
4. Okres rozliczeniowy to zazwyczaj nowy okres księgowy.
Po wprowadzeniu wszystkich interesujących nas danych na samym dole pod tabelą księgujemy dany typ naliczenia.
2.ZAMKNIĘCIE I OTWARCIE OKRESU DLA KONTRAHENTA
Ponownie :
ZAMYKAMY OKRES:
1.Tytuł naliczenia zostaje nie wybrany, jeżeli chcemy rozliczyć wszystkich kontrahentów na raz. Jeśli chcemy oczywiście można każdego z osobna.
2. Tytuł wpisujemy jako BILANS ZAMKNIECIA 2014.
3. Data naliczenia to wybrana data,dla której chcemy zamknąć dane naliczenie.
4. Okres rozliczeniowy to okres księgowy,dla którego zamykamy okres.
OTWIERAMY OKRES:
1.Typ naliczenia wybieramy tak jak w zamknięciu obok.
2. Tytuł naliczenia należy wpisać jako BILANS OTWARCIA 2014
3. Data naliczenia to data od kiedy będzie otwarty nowy bilans rozliczeniowy.
4. Okres rozliczeniowy to zazwyczaj nowy okres księgowy.
Przykładowe ZAMKNIĘCIE I OTWARCIE OKRESU DLA KONTRAHENTA
Po uzupełnieniu interesujących nas danych zaksięgowaliśmy operacje, a dane przeniosły się do bilansu kontrahenta. Aby to sprawdzić wybieramy zakładkę
KSIĘGOWOŚĆ ---> KONTRAHENCI---> WYBIERAMY danego kontrahenta
W bilansie widoczny jest nowy okres księgowy z przeniesionymi kosztami.
3. ZAMKNIĘCIE I OTWARCIE ZALICZKI
Tutaj jedynie wpisujemy TYTUŁ NALICZENIA i OKRES KSIĘGOWY zaliczki, którą chcemy zaksięgować.
TYTUŁEM będzie BILANS ZAMKNIĘCIA a obok BILANS OTWARCIA.
Oczywiście zaliczki uprzednio powinny być rozliczone.
Po wybraniu interesujących nas danych księgujemy operacje jak poprzednie zamknięcia i otwarcia.
Aby sprawdzić poprawność danych przeniesień wchodzimy na stronę główna klikając w lewym górnym rogu ikonę Wirtualnego Osiedla. Tutaj w zestawieniu PODSUMOWANIE widoczne są wszystkie zaliczki , które przenieśliśmy .
ROK 2014
ROK 2015
Po prawidłowym wykonaniu wszystkich wyżej wymienionych czynności okres zostanie prawidłowo przeksięgowany na dany okres rozliczeniowy.